Selasa, 08 Agustus 2017

Misteri Tamadun Purba Yang Ditenggelamkan Ke Dasar Lautan

Mysteriterpercaya:Misteri Tamadun Purba- Manusia pada zaman modern sehingga ke hari ini masih tidak tahu secara terperinci bagaimana cara piramid di bina. Kita masih heran apabila menemui berbagai lukisan atau artifak yang berbentuk pesawat kapal terbang di dalam gua.

Manusia modern heran apabila menemui bangunan-bangunan yang kokoh dan canggih yang di tenggelamkan di dasar lautan. Malah, kita begitu heran bagaimana manusia terdahulu memotong batu-batu yang begitu besar dan dilekatkan antara satu sama lainnya.

Mari kita baca artikel saya kali ini bersama-sama, berikut ini beberapa penemuan tamadun purba yang telah ditenggelamkan di dasar lautan.

Misteri Tamadun Purba

Heracleion (Thonis), Egypt


Reruntuhan dan tamadun ini ditemukan pada tahun 2000 oleh sebuah pasukan penyelidikan dari IEASM (Institut European D'Archeologies Sous Marine). Sebelum bandar Alexandria berwujud, ia merupakan salah satu pelabuhan perdagangan Egypt yang paling penting. Dikatakan kalau tenggelam sekitar 8 Sebelum Masehi.

Canopus, Pinggir Timur Alexandria


Wilayah Canopus ini terkenal sebagai tempat pemujaan Osiris dan juga Serapis yaitu kuil penyembuhan dewa-dewa dan juga sebagainya. Ditemui oleh Putera Toussoun di tahun 1933. Bencana besar telah melumpuhkan segala-galanya dan yang tersisa hanyalah runtuhan sejarah untuk kita bersama-sama mengambil iktibar di balik kejadian tersebut.

Alexandria, Egypt


Bandar yang dikatakan hebat ini termasuk istana Cleopatra di Pulau Antirhodos dan bandar purba Rhakotis telah ditenggelami ombak laut yang besar dan gempa bumi lebih dari 1,200 tahun yang hulu yang akhirnya menelan kaum ini beserta peradabannya sekalian.

City of Baiae (Campania)


Dikatakan bahwa kaum ini telah diserang wabah malaria pada tahun 1500 dahulu. Kebanyakan dari bangunan ini telah di tenggelam di bawah air yang disebabkan oleh letusan gunung berapi dan gempa bumi.

Misteri Tamadun Purba Yang Ditenggelamkan 

Piramid Purba Yunaguni


pelik di bawah laut Pulau Yonaguni Jima telah ditemui oleh sekumpulan dari penyelam tempatan di tahun 1986. Yang berusia sekitar 5000 tahun, bandar yang tenggelam akibat gempa bumi dengan batu monolithic yang sangat tersusun, piramid yang begitu teratur, seperti suatu peradaban dan tamadun yang begitu hebat yang pernah wujud sini.

Apa pun kebenarannya, tanda-tanda ini adalah bukti dari kekuasaan Tuhan sang pencipta alam sebagai pelajaran kepada kita umat akhir zaman.

Untuk kita renungan bersama, Allah swt telah berfirman di dalam Surah Yunus ayat 10:13 yang artinya: "Dan sesungguhnya Kami telah membinasakan umat-umat yang terdahulu daripada kamu semasa mereka berlaku zalim padahal telah datang kepada mereka Rasul-rasul yang membawa keterangan-keterangan dan mereka masih juga tidak beriman. Demikianlah Kami yang membalas kaum yang melakukan kesalahan".

Demikianlah artikel saya kali, semooga anda dapat mengambil suatu hikma di dalam bacaan ini.

0 komentar:

Posting Komentar